Gratis water op tafel of op de tap - gastvrijheid in 2018

teeds meer gasten vragen in horecagelegenheden om een glaasje kraanwater, maar niet alle ondernemers willen dat gratis serveren. Reden: ze hebben wel werk van het schenken van dat glaasje water, en tijd is geld… Maar wat kost gastvrijheid dan? En wat levert het op?
Misschien kun je de vraag ook anders stellen: Hoe ver ga je als horeca-ondernemer om het je gasten naar de zin te maken? Wat mij betreft ver. Maar ik kan je een voorbeeld geven waarbij ik met een nare nasmaak een horecagelegenheid heb verlaten.
Ik was samen met een vriendin uit eten in een brasserie in het midden van het land. De vriendin bestelde een droge witte wijn met een glas kraanwater. Wij keken elkaar enigszins verbaasd aan toen de serveerster meldde: ‘ik moet even vragen of dit kan’. Na enkele minuten kwam ze terug met onze drankjes, zonder het glas water, met de mededeling dat er geen kraanwater geschonken mocht worden: ‘Wij serveren alleen flesjes bronwater’.
De kwestie was het ons niet waard om stennis over te maken, maar toch zat er aan het flesje bronwater van € 2,00 een apart bijsmaakje. Wij hebben niet naar de reden van dit ‘anti-kraanwaterbeleid’gevraagd, dus het blijft gissen.
Het voorval leverde een levendige discussie met een aantal van mijn medewerkers op. Hoe ver ga je? Is een glas kraanwater een kwestie van dienstverlening, het kost toch niks? Behalve een minuutje om het glaasje water te tappen.
 Die handeling wordt anno 2017 overigens steeds vaker toegepast: een watertappunt waar je als werknemer glaasjes water voor de gasten kunt halen, óf (en dan ben je niet eens dat minuutje kwijt!) je vertelt gasten dat ze naar believen zelf water mogen tappen. Ook mooie flesjes kraanwater op tafel raakt steeds meer ‘in’; net als het peper-en zoutstel wordt het dan een vaste service naar je gasten.
Wat mij betreft gaan we op die manier 2018 in: als gastvrij horecabedrijf schenk je gratis kraanwater en liefst doe je dat op een vrolijke, ludieke manier. Water bij de wijn doen wordt zo heel vanzelfsprekend én leuk!  

Geesje Duursma | www.duursma-advies.nl