Interview YNbusiness

Werk je IN of AAN je bedrijf?

De vraag aan Geesje Duursma-Dijkstra waarom zij mee heeft gedaan met het SIB-traject, leidde tot een bijzonder gesprek. Geesje, eigenaar van De Pleats in Burgum en Duursma Advies, vindt ‘iets’ van de legacy van CH18, de onbewust onbekwame ondernemer en de bierviltjesmethode.
SIB-traject voor import en export
Met het Starters International Business (SIB) traject kun je als ondernemer een (gesubsidieerde) coach inschakelen die je een aantal uren begeleidt. Geesje: “Ik was verrast toen Marjan Soepboer (Ynbusiness) vertelde dat mijn vraagstuk past binnen het internationaliseringsproject. Ik voelde me er namelijk niet door aangesproken; het is meer iets voor het grotere mkb en gericht op export.” Niet dus, want haar vraagstuk ‘hoe trek ik meer Duitse klanten naar mijn zaak toe’ valt onder deze regeling. Die (verscherpte) vraag kwam voort uit de Quick Scan Horeca en Toerisme, die de Toerisme Alliantie heeft uitgevoerd. Dat triggerde zelfreflectie.

Eigenwijsheid beperkt je zicht op groei
Geesje raadt elke ondernemer aan, die bewust aan de ontwikkeling van zijn of haar bedrijf wil werken, om er aan mee te doen. “Een mkb-ondernemer is vaak multidisciplinair en werkt volgens het motto ‘alles zelf doen’. Ook gaat alles vaak ad hoc. Ik deed mee met het SIB om een stok achter de deur te hebben en aan de waan van de dag te ontsnappen. Ook wilde ik er mijn kennis mee vergroten. Je weet zelf half niet wat er allemaal mogelijk is om hulp en ondersteuning te krijgen. Natuurlijk kun je een student inschakelen, maar dat kost jezelf ook veel tijd en jouw vraagstuk past zelden in een leermodule.”

De bierviltjesmethode & de SIB coach
“Het heeft me ‘Bewust Onbekwaam’ gemaakt. Ik kreeg inzicht in zaken waar ik mezelf en het bedrijf kon verbeteren. In mijn enthousiasme ging ik wel eens te veel voor de troepen uit. Ook kun je als mkb’er snel handelen, maar het is goed om dat niet te veel op adhoc basis te doen, maar met een gedegen plan. Met de SIB-coach had ik een stok achter de deur om dit planmatig aan te vliegen. We hebben letterlijk op bierviltjes geschreven wat we in een week wilden veranderen of onderzoeken. Na een week moest dat bierviltje zijn afgehandeld. Een voorbeeld is dat we klanten gingen bevragen hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Niet te ingewikkeld, gewoon tijdens het serveren van de koffie. Dat heeft ons het inzicht gegeven dat de invloed van een aantal recensie-sites erg groot is in Duitsland. Die houden we nu scherp in de gaten.”

Legacy van LF18
Geesje is naast een sociaal en bevlogen onderneemster ook bezig met haar PhD en kijkt vanuit dat onderzoek met een andere bril naar de Culturele Hoofdstad. “Ik denk aan een nieuw begrip als legacy voor LF2018: het ‘gastvrij bewustzijn’. Of in het Engels: ‘Sense of Hospitality’. Wat zou het mooi zijn als één van de extra opbrengsten van Culturele Hoofdstad een gastvrijer bewustzijn is. Dat Friezen ervaren en ontdekken wat de kracht van gastvrijheid is. Dat er een gastvrije sfeer ontstaat die in heel Friesland gevoeld wordt. Een mienskip die ontdekt dat als je toeristen gastvrij bejegent, ze volgend jaar weer terugkomen. Dat gastvrij zijn voor je medewerkers maakt dat ze langer en met plezier bij je werken. Dat gastvrije ondernemers elkaar meer gunnen en samenwerken. Dat zie ik wel voor me.”