Startend onderzoekend ondernemer


"Ga promotieonderzoek doen als een soort startend ondernemer" betoogt geograaf Julian Kirchherr in Trouw (8 augustus 2018). Gewoon beginnen en al doende leren. Niet eindeloos doorwerken aan een artikel, maar iets wat nog niet perfect is al delen met de wereld. Trial & error, learning by doing, of wat hipper: lean.

Eigenlijk net als hoe wij 20 jaar geleden ons horecabedrijf zijn begonnen. Er was een ondernemingsplan, de term business case gebruikte men nog niet, van één A4 die niet erg optimistisch was. Maar wij hebben een menukaart geprint en de deuren geopend. Een geplastificeerde A3 van geel papier. Misschien was geel de enige kleur beschikbaar, nu denk ik: ‘hoe kwamen wij erbij?’. Nu 20 jaar - menukaarten later zijn wij bezig met een hippe wijnkaart op de iPad. Veel meer klantgericht, super op maat advies, maar als ik hierop had gewacht?

Als ervaren ondernemer ben ik sinds kort begonnen aan een nieuw avontuur: wetenschappelijk onderzoeker. Het ultieme doel een proefschrift over de waarde(n) van gastvrijheid. Wetenschap en ondernemer zijn twee verschillende werelden. Als onderzoeker wil ik iets nieuws toevoegen aan de wetenschap. Als ondernemer denk ik: ‘wat kun je ermee?’
Ik ben ervan overtuigd dat gastvrijheid voor iedereen van grote waarde is. Dat je waarde toevoegt aan een product – dienst in combinatie met oprechte gastvrijheid. Dat kan in een restaurant, in een winkel of ziekenhuis. 

Een belangrijke vraag is: als gastvrijheid van grote waarde is waarom is het dan in de praktijk zo moeilijk? Waarom ervaren mensen in de praktijk zo weinig gastvrijheid?
Welke kant het onderzoek opgaat? Geen idee, maar ik ben al begonnen.