Geen krimp, maar ruimte!

"Je moet niet zeggen krimpgebied, maar een gebied met ruimte", zei een vriend. Het gaat om hoe je de boodschap inlijst, het 'framen' van de boodschap. De vriend komt uit de politiek waarbij framing vaak het verschil maakt tussen winnen of verliezen. Maar framing is niet alleen geschikt voor spindoctors van politici. Op twitter zag ik een plaatje over het glas half vol of half leeg. Als het glas eerst vol was..., dan is het half leeg. Als het glas eerst leeg was.... Het is dus maar net in welke context je het plaatst. Voordat je een oordeel velt moet je eerst het complete plaatje zien.

Jammer dat Noordoost Fryslân niet aangeduid is als krimpregio. Krimp is niet sexy, maar er hangt wel een flinke pot met geld aan. Ik neem het mezelf bijna kwalijk, heb ik een te rooskleurig beeld opgehangen tijdens de bustocht door de regio met minister Blok? Had ik mijn 'puppy gezicht' moeten opzetten? Met een traan over hoe slecht de vooruitzichten hier zijn?

Voor een ondernemer is het lastig om de underdog te spelen, het glas is halfvol.

Hoogleraar Jouke van Dijk stelt in een opiniestuk in de Volkskrant dat Noordoost Fryslân geld nodig heeft om het wonen en werken hier aantrekkelijk te houden voor hoger opgeleiden.
Het is wat dubbel: aan de ene kant moeten wij meer klagen, zielig zijn om geld te krijgen. Aan de andere kant uitstralen hoe mooi wonen en werken het hier is.

Professor Van Dijk stelt ook dat het van belang is dat de bewoners zelf aan de slag gaan en niet afwachten wat Den Haag beslist.

Dwaande zijn wij al, of het glas nu half vol of half leeg is. Wat wij nodig hebben is ruimte. Ruimte om te wonen, werken, leren en ondernemen. Leefruimte hebben wij genoeg, laat de lokale overheid ook speelruimte geven aan de burgers en ondernemers om het stimuleren van leefbaarheid van de grond te krijgen!



Geesje Duursma schrijft regelmatig blogs als ambassadeur van Noordoost Fryslân voor de regiomarketingcampagne Dwaande. Kijk voor meer blogs op: www.dwaande.nl/weblog