Winkeltje en restaurantje spelen

Wat vindt u? Mag elke winkelier er een gezellig kopje koffie bij verkopen? Of beter, een glaasje wijn bij de Italiaanse reisgids en een lokaal biertje bij de streekroman?

In de retailagenda wil minister Kamp veel meer ruimte geven aan 'ondersteunende horeca'. Maar al te vaak wordt de horeca door de overheid als redder gezien! Een moneymaker voor tobbende dorpshuizen, verliesgevende sportclubs en geldverslindende cultuurtempels. Daar komen de winkels nu bij. Laat de retailer café & restaurantje spelen en hij wordt gered! 
Allerlei verkeerde aannames zitten hieronder. Dat een glas cola van € 2,20 pure winst is, een fles cola bij de supermarkt kost toch maar een “Euri”? Dat gastvrijheid simpel is, ‘o, dat lijkt mij ook zo leuk, een eigen restaurantje’ hoor ik vaak. Maar goed, als horecaondernemer kijk ik ook wel eens met hetzelfde ‘dedain’ naar de winkelier. Een winkel runnen kan toch iedereen? Nee dus, dat valt dagelijks in de krant te lezen. 

Horeca en retail hebben elkaar in de kwijnende winkelcentra hard nodig. De consument zoekt gezelligheid, een sfeervol centrum. Bij winkelen hoort een kopje koffie met gebak en even lekker lunchen.  

Omzet en marge, daar draait het in beide sectoren om. Meerverkoop is voor beide partijen van levensbelang in dit internettijdperk. Bijverkoop door persoonlijke aandacht, vakmanschap en oprechte gastvrijheid. Laat die winkeliers dat glas wijn maar schenken, maar laat ons dan ook dat boek, badlaken of bijzettafeltje verkopen.